ПРАВИЛА – РОДИТЕЉИ
ЗАДАТАК ПРАВИЛА ЈЕ ДА РЕГУЛИШУ ОДНОСЕ И ШТИТЕ ОД:
ПОВРЕДЕ ДРУГИХ
ПОВРЕДЕ ИМОВИНЕ
ПОВРЕДЕ ОСЕЋАЊА
ПРОЦЕС ДОНОШЕЊА ПРАВИЛА
- Вазно је да сви знају шта се од њих тачно очекује
- Захтеви о жељеном понашању треба јасно да се дефинишу-почети од онога шта не желимо и преформулисати у оно што желимо.
- Усмеравати децу у жељеном правцу (дати упутство,обучавати, одржавати правац–вођени дијалог)
- Помоћи деци да избегну неуспехе
- Помоћи деци да схвате смисао света који их окружује (систем функционисања и општа правила понашања)
- сви постају одговорни за своја понашања
- пружамо деци модел прихватљивог понашања (деца воле да задовоље наша очекивања јер им то даје осећање сопствене вредности)
- унапређујемо однос са децом кроз примену позитивног усмеравања
- упознајте могућности и ограничења у раду са децом,
- задајте деци ситуације у којима се добро сналазе пре него оне у којима су неуспешна
- доношење правила је процес- могу мењати и допуњавати када је потребно
ТЕХНИКЕ ДОНОШЕЊА ПРАВИЛА
- применити позитивне примере – сугеришемо прихватљиве начине понашања
- Уместо не пењи се на столицу – столице служе за седење
- научите децу одговарајућем понашању унапред – дајте им сугестије или одговоре
- понудите деци онолики број могућности колико су устању да прихвате(вишеструки избор)
- скрените деци пажњу на неке друге активности као замену за активност којом ометају или праве проблеме
- охрабрите и похвалите пожељно понашање
- дајте деци јасне поруке за свакодневне рутинске активности које желите да деца препознају и свакодневно примењују
- унапред планирајте и реагујте пре појаве могућих проблем ситуацијана основну својих ранијих искустава и запажања у раду са вашом децом.
- поставите услов примене позитивних и применљивих правила која се односе на реалне ствари
- сва донета правила морају да буду забележена и истакнута на видном месту.
- боље је имати 5 јасних правила него 15 нејасних и недовољно применљивих.
УМЕСТО ЗАКЉУЧКА
- Добро правило:
- Формулише се јасним и једноставним терминима
- Треба исказати позитивним речима
- Говори детету шта треба да ради, а не шта не треба.
- Правило мора бити применљиво:
- Правила морају бити донета заједнички
- Правила мора да се односе на реалне ситуације
- Листа правила мора да буде што краћа, а употребљива.
- Најважније је бити доследан у примени донетих правила
- Постављање правила без њихове примене јесте горе него да не постављамо
РЕСТИТУЦИЈА – РОДИТЕЉИ
ОСНОВНЕ ИДЕЈЕ
РЕСТИТУЦИЈА ЈЕ
поступак поправљања учињене штете,
Тежиште није на кривици због направљене грешке већ на проналажењу конструктивних решења у поправљању направљене грешке или штете
ОСНОВНО ПИТАЊЕ РЕСТИТУЦИЈЕ
ШТА ЋЕШ ДА УРАДИШ ДА БИ ПОПРАВИО ГРЕШКУ КОЈУ СИ НАПРАВИО?
ДОБРО ЈЕ РЕЋИ “ИЗВИНИ” ЈОШ БОЉЕ ЈЕ ПОПРАВИТИ ГРЕШКУ
КРЕАТИВНА РЕСТИТУЦИЈА
- Развија способности решавања проблема
- Проналазиразличите начине за решавање проблема
- Води рачуна о утицају негативног понашања
НАЧЕЛА РЕСТИТУЦИЈЕ
- свакоможе да начини грешку,
- грешке су нормалне,
- људски је грешити
- људи знају када су погрешили,
- и врло мала деца разумеју када направе грешку
- критиковање (критицизам) потпомаже развијање одбрамбеног понашања
- људи ће се понашати боље уколико знају да на њих гледамо као способне, одговорне и спремне на промену
- ако људи верују у реституцију и спроводе је неће морати да лажу или крију своје грешке
ЗАДАЦИ РЕСТИТУЦИЈЕ
- Трагање за решењима тако да буду уважени сви актери ситуације
- Избегавати
- Критику/критицизам
- Морализацију
- Окривљивање
КАРАКТЕРИСТИКЕ РЕСТИТУЦИЈЕ
- подразумева напор онога који је показао проблем у понашању да исправи учињено
- не подстиче поновно проблематично понашање
- дозвољава да особа која је била оштећена буде на адекватан начин задовољена
- да начин на који је извршена реституција у одређеној ситуацији буде модел за целу област сличног понашања
ДОБРА РЕСТИТУЦИЈА
- Оштећени ће се осећати боље/задовољније
- Онај који је направио грешку уложио је напор да би поправио понашање
- Избегавају се негативна понашања (критиковање/критицизам, окривљивање, љутња, бес)
КОРАЦИ У ПРИМЕНИ РЕСТИТУЦИЈЕ
- поразговарати са дететом које је направило проблем
- подсетити га на донета правила
- питати га како намерава да поправи грешку
(реституција треба да има праву вредност а не формалну и површну улогу)
- ако дете не смисли прави начин реституције родитељму помаже да до ње дође.
ШТА АКО СЕ РЕСТИТУЦИЈА НЕ РЕАЛИЗУЈЕ?
- применити неку од унапред договорених санкција
- важно је да се увек реагује на кршење договорених правила
- некад је потребно укључити и помагаче (другови, родбина и др.)